1. Rondje Engeland

Jessica en ik willen dit jaar goed gaan genieten van de nieuwe vrijheden die we hebben gekregen nu we beiden gestopt zijn met werken. Daarom gaan we een “Rondje Engeland” varen in 3,5 maanden tijd. 

De VentoVivo hebben we vorig jaar gekocht en is zeer geschikt voor dit soort langere tochten waarbij we naar verwachting vaak “Schots en Iers weer” zullen tegenkomen. Dus niet alleen maar zonneschijn, maar ook af en toe veel regen en veel wind. De boot kan daar tegen en de boot is ook zo ingericht dat we de dagen dat we dan “verwaaid” liggen comfortabele kunnen uitzitten.

De boot is helemaal klaargemaakt en ligt er glanzend bij. Wij hebben inmiddels de nodige elektronische kaarten, pilot boeken en tweedehands kaarten gekocht en bestudeerd. Het voordeel van varen in Engeland is dat de meeste haven en toegangen een rotskust hebben, waardoor de papieren kaarten niet snel verouderen. Heel veel voorraden hebben we vooraf niet hoeven in te kopen, omdat we in vermoedelijk elk haventje wel boodschappen kunnen doen. 

Het liefst willen we de tocht tegen de klok in gaan varen. Dit om na een tweedaagse oversteek naar Noord Oost Engeland zo snel mogelijk in Schotland aan te komen. Bekend is dat in mei en juni het weer in West Schotland vaak beter is dan in juli en augustus. Als we de tocht met de klok mee rond Engeland gaan varen, dan zijn we pas in juli in West Schotland en is de kans op slecht weer dus groter. Maar of we links of rechtsom gaan varen willen pas op het laatste moment gaan beslissen aan de hand van de laatste langetermijns weerberichten vlak voor vertrek.

Bij het voorbereiden van ons rondje lazen we het boek “UK en Ireland Circumnavigator’s Guide “van Sam Steel. Zij had heel veel mensen geïnterviewd over het links- of rechtsom varen en haar conclusie was dat het niet heel veel uitmaakte, 52% van de mensen gingen rechts om, maar mensen die aan de Oostzijde van Engeland vertrokken gingen meestal toch linksom, vooral om toch zo snel mogelijk in Schotland aan te komen.

We willen niet helemaal bovenlangs de Noord kust van Schotland gaan varen, maar gaan de short cut nemen, via het Caledonisch Kanaal. Dit vooral omdat we hele mooie verhalen hadden gelezen over het Caledonisch Kanaal met zijn vele sluizen. Maar ook omdat we zo een hele hoop mijlen kunnen overslaan. Bovendien kan bovenlangs Schotland het  weer en de zee vaak zeer onstuimig zijn.  

We hopen dat we in 3,5 maand voldoende tijd hebben voor de omzeiling van Engeland en Schotland. Daarbij weten we van onszelf dat we zeilen leuk vinden, maar dat we het nog leuker vinden om op zo veel mogelijk locaties de wandelschoenen aan te trekken en de kustlijn of de binnenlanden te bezoeken.De bedoeling is daarom om vanuit Nederland in een tweedaagse tocht gelijk over te steken naar Whitby. Whitby ligt aan de Engelse Noordoostkust, iets onder Newcastle. Vervolgens varen we dan richting het Noorden door tot Inverness in Schotland. Vanuit Inverness gaan we dan naar de westkust van Schotland doorsteken via het Caledonisch Kanaal. De Schotse Westkust schijnt zo mooi te zijn dat we daar ruim 3-4 weken willen rondzeilen. Vanuit Schotland gaan we dan een kleine oversteek naar Noord-Ierland maken, om van daaruit af te zakken langs de Ierse Oostkust. Vanuit de Zuid Oost hoek van Ierland willen we vervolgens een tweedaagse oversteek gemaakt richting Cornwell. Vanuit Cornwall gaan we dan richting het eiland Wight waarbij we ruim de tijd willen nemen om de vele mooie haventjes te bezoeken. Vanaf  Wight zijn de havens en kusten minder spectaculair en zullen we dus snel doorvaren richting Dover. Na Dover steken we over naar Calais en na Calais zullen we dan via de Belgische westkust, de Nederlandse West kust terugvaren naar onze huishaven in Medemblik